SusaWebTools
بیهود دات کام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، سرچشمه حکمت و گوش، آبگیر آناست . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 92 اسفند 4 , ساعت 11:23 عصر

فقر چیست؟

می خواهم بگویم .....

فقر همه جا سر می کشد .....

فقر،گرسنگی نیست،عریانی هم نیست .....

فقر،چیزی را نداشتن است،ولی،آن چیز پول نیست،طلا و غذا هم نیست .....

فقر،همان گرد و خاکی است که بر کتابهای فروش نرفته یک کتابفروشی می نشیند .....

فقر،کتیبه سه هزار ساله ای است که روی آن یادگاری نوشته اند .....

فقر،پوست موزی است که از پنجره یک اتومبیل به خیابان انداخته می شود .....

(فقر، کوچکتر بودن کتابخانه از یخچال های یک خانه است .....)

آری،فقر، همه جا سر می کشد .....

فقر، شب را "بی غذا" سر کردن نیست .....

فقر، روز را "بی اندیشه" سر کردن است.

«زنده یاد دکتر علی شریعتی»

 


دوشنبه 92 بهمن 7 , ساعت 10:32 عصر

بیا تا شروع کنیم

در امتداد شب نشینیم و طلوع کنیم

مهم نیست چگونه،چطور و چند

به یک تلنگر ساده بیا تا رجوع کنیم

ببین که خاک چگونه به سجده فتاده است

چرا غرور و تفاخر

بیا تا رکوع کنیم

 


یکشنبه 92 دی 29 , ساعت 1:19 صبح

ولادت پیامبر مهربانی و رحمت حضرت محمد(ص) و همچنین ولادت رئیس مذهب شیعه حضرت امام جعفر صادق(ع) مبارک باد.


چهارشنبه 92 آذر 27 , ساعت 11:50 عصر

امام علی (ع):«با مؤمنین به ایثار رفتار کن و با سایر مردم به انصاف.»غرر الحکم صفحه 394


چهارشنبه 92 آذر 27 , ساعت 11:36 عصر

.1زنده باش و زندگی کن و بدان که حیات در حرکت و ممات در سکون است .

 

 .2می‌دانید شما و دنیای شما از مجموع ذراتی خلق شده‌اند و خالق برای هر ذره جهان به این عظمت وظیفه خاصی قرار داده تا این نظم و شکوه را بیان کند و انسان از آن و گاهی در اثر غرور جزیی از آن است.

 

.3 هستی به سرعت غیر قابل باوری در حرکت است و همین حرکت در اندام شما وجود دارد و کل عالم با این شتاب به سوی خدا روانند، در نتیجه چنان بیاندیشید و حرکت کنید که از میدان وسیع این مغناطیس خارج نشوید که خالق را بشناسید و به عظمت خود پی ببرید و این خلقت حیرت انگیز نامش انسان است، را از دست ندهید.

 

.4 انسان الهی در وجود خویش خوی حیوانی را در بند می‌کند تا نیروی وجودی او پاک و سالم به کمال برسد، از نظر جهان‌بینی شیخ خشم و غضب و تندی و سرکشی انسان‌ها را غافلگیر می‌کند، از تغییر این راه که ره سنان بیشماری در آن خفته‌اند، آن است که نیکی و محبت را در وجود خود بیدار نگهدارید که اساس خوشبختی در همین عمل و اجرای آن است.

 

.5 نیکی و احسان سخت‌ترین دشمن را دوست و دوستان را به سوی خداوند رهبری می‌کند.

 

.6ندای غیبی در درون دل مشتاق؛ مسیر الهی می‌افکند و به آرامش ابدی می‌رساند، لذا لطف و احسان به دیگر بندگان خدا در درجه اول به خود عامل باز می‌گردد که انسان بنده احسان است.

 

.7 از خداوند جز کرامت و احسان و خیر و رحمت و محبت و بنده‌پروری و امور سازنده عملی صادر نمی‌شود.

 

.8خداوند خدای خیر و رحمت است، آن که شر می‌سازد، شیطان است.

 

.9انسان به توفیق خالق و خیر خداوند معنی زنده بودن و رحمانیت و ترحم و هر نوعی از دشمنی را درک و با آن مقابله می‌کند.

 

.10 راهیان راه الهی با عشق و محبتی که در اعماق وجود دارد، می‌دانند که هر چه غیر خدا بخواهند موجب شکست و ناکامی آنان می‌شود.

 

.11شما خیال نکنید خالق کائنات را باید بیرون از دلتان پیدا کنید، بلکه او در وجود شما جلوه و مکان دارد، لذا خدا را در اعماق وجود خویش بیابید، از یکی از سالکان اهل عرفان و سیر و سلوک را پرسیدند: «خدا را در کجا بیابیم؟»، آن عارف بدو پاسخ داد: «در کجا گشتی که او را نیافتی؟!»

 

.12شیخ می‌گفت: «بر می‌خیزید و خود را برای نماز آماده می‌کنید، حمد و سوره را درست می‌خوانید، بدون اینکه متوجه مفاهیم و معانی کلمات شوید، پس معلوم است این نماز، نماز وظیفه‌ای است و فقط کلمات را ادا می‌کنید».

 

.13 فراموش نکنید که به قول سعدی هر نفسی که فرو می‌رود، ممد حیات است و چون باز می‌گردد مفرح ذات! در واقع سعدی مفهوم رحمت خداوند و راه رسم شکرگزاری را برای ما گفته است، ولی ما خوانده و نخوانده به راحتی از این جمله معرفتی و سلوکی گذشته‌ایم و کسی آن را برای‌مان معنی و تفسیر نکرده است.

 

.14 به نظر می‌رسد از این پس غیر از شما شاگردان شخص دیگری با این مباحث معرفت شناسی و خداجویی به این نحو آشنا نشود، شما از رحمت و لطفی که در حقتان شده از جان و دل شاکر باشید، سعادت را به این آسانی به کسی نمی‌دهند، ایمان، خلوص، عاشقی و دنیای محبت لازم است تا خود را سالک این راه ببینید و ارزش خود را بدانید، بنگرید که مبدا خلقت چه عظمت‌هایی در وجود شما نهاده و شما از آن بی‌خبرید.

 

.15 ایشان مطالبشان را یک بار می‌گفتند، آنها که اهل دل بودند، به خوبی درک می‌کردند و در پایان گفتند: برای شما نگفته و ندیده‌ای باقی نگذاشتم، ان شاء‌الله خدا یاری و راهنماییتان کند، مطمئن باشید هر چه از واجب‌الوجود طلب کنید، به شما با شرایط فوق خواهد رسید.


سه شنبه 92 آذر 19 , ساعت 10:38 عصر

بنام    خداوند     جان   و     خرد                  کزین  برتر اندیشه برنگذرد

خداوند     نام   و  خداوند     جای                  خداوند   روزی  ده رهنمای

خداوند  کیوان  و  گردان    سپهر                  فروزنده  ماه و ناهید و مهر

زنام و نشان و  گمان  برتر  است                  نگازنده  برشده  پیکر  است

به   بینندگان     آفریننده       را                  نبینی  مرنجان  دو  بیننده را

نیابد    بدو    نیز   اندیشه   راه                  که او برتر از نام و از جایگاه

سخن هر چه زین گوهران بگذرد                  نیابد   بدو  راه  جان  و  خرد

خرد   گر  سخن  برگزیند   همی                  همان  را  گزیند  که بیند همی


سه شنبه 89 آذر 2 , ساعت 1:25 عصر

 نمایی زیبا از طبیعت بهاری بیهود

روستای بیهود، مرکز دهستان پیشکوه با تعداد 504 خانوار و تعداد 2224 نفر جمعیت در قسمت جنوب‌غربی شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی واقع گردیده است. دهستان پیشکوه از به هم پیوستن تعداد هفت روستای هم‌جوار در محدوده شهرستان قاین. تشکیل شده است و به لحاظ دارا بودن محدوده جغرافیایی معینی برای تشکیل یکی از واحدهای تقسیمات کشور به عنوان «دهستان» انتخاب شده است. مرکز این دهستان، بیهود می‌باشد.. بیهود به معنایی چیزی است که از گرمای آتش زرد رنگ شده باشد. علی‌اکبر دهخدا واژه «بیهود» را به این گونه معنی کرده است: بیهود-بیهوده- برهود: چیزی را گویند که نزدیک به سوختن رسیده و به آتش آن را زرد کرده باشد. (برهان): چیزی که نزدیک است حرارت آتش آن را زرد کند. (رشیدی): پارچه و یا چیز دیگری که به واسطه نزدیکی آتش نزدیک به سوختن است. عده ای نیز معتقداند که بیهود به معنی «چوب سفید نیمه‌سوخته‌ای است که یک طرف آن سفید و طرف دیگرش سیاه‌رنگ باشد و این حالت در کوه‌های اطراف بیهود نمایان است. جوانی رفت پنداری نخواهد کرد بدرودم .

 موقعیت اجتماعی ،فرهنگی ،مذهبی وتاریخی  :

بیهود، ام‌القرای مناطق قاین است. این روستا از قدیم الایام به دارالمومنین معروف بوده و دارای مردمی پاک،مؤمن،معتقد وانقلابی میباشد ، مؤید این ادعا وجود بیش از چهل شهید در این روستا است که سرامد آنها سردار شهید محمود کاوه از دلاوران و فرماندهان شجاع هشت سال دفاع مقدس میباشد .

دهستانیست است با قدمت چند صدساله که در زمان‌های قدیم دارای نایب‌الحکومه بوده است. سند دقیقی درباره قدمت بیهود وجود ندارد، اما با توجه به امام‌زاده‌ها و قبور مختلف در گوشه و کنار آبادی و هم‌چنین نظر به بناها و قبور فرو رفته در زیرزمین می‌توان حدس زد که این منطقه قبل از اسلام هم‌سکنی‌نشین بوده است و مردم آن «گبر» بوده‌اند.

 قلعه‌های بیهود:

 این روستا دارای چندین قلعه بوده به نام‌های قلعه خند، قلعه محله رضوان، قلعه علیشاه بزبیشه، قلعه سرچشمه گریمنج، قلعه نو.

موقعیت جغرافیایی :

روستای بیهود در فاصله 50کیلومتری شهرستان قاینات قرار گرفته است این روستای بین 59 درجه و 12 دقیقه تا 59 درجه و 14 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 33 درجه و 42 دقیقه تا 33 درجه و 45 دقیقه شمالی واقع شده است.

طول و عرض جغرافیایی روستای بیهود: بخش بیهود بین 33 درجه و 15 دقیقه تا 34 درجه و 12 دقیقه عرض شمالی و 58 درجه و 38 دقیقه تا 60 درجه و 56 دقیقه طول شرقی واقع شده است. ارتفاع بیهود از سطح دریا 1440 متر می باشد

کشاوزی : 

عمده محصول بیهود زعفران است وبطور پراکنده محصولاتی نظیر گندم ،جو ،چغندر وحبوبات به میزان رفع نیاز اهالی کشت میشود .

آب و هوا :

این روستا برخوردار از آب و هوای نیمه معتدل ملایم بوده که در همه جا یکسان است . روستای بیهود اغلب ایام بویژه تابستانها سردترین شهر خراسان و گاه سردترین شهر کشور می باشد . بیش از 100 روز آن در سال یخبندان بوده و متوسط بارش سالیانه آن به 175 میلیمتر می رسد . زمان بارش آن اواخر زمستان و اوایل بهار و به برکت نفوذ توده های مرطوب مدیترانه ای و سودانی است با نفوذ توده هوای سرد سیبری در فصل زمستان بشدت از دمای هوا کاسته شده و در فصل تابستان چله بادهای تابستانی از شدت درجه حرارت می کاهند. میانگین دمای سالانه بیهود 9/14 درجه سانتیگراد است.

جغرافیا :

روستای بیهود مرکز پیشکوه است که از طرف شمال به روستای گریمنج و اسلام‌آباد، از طرف جنوب به شهرک هاشمیه، از طرف مغرب به روستای نوغاب و شندان غرب متصل است. این روستا در میان حصاری از کوه‌های نسبتاً بلند قرار گرفته است، به‌طوری که انسان بعد از این‌که فاصله دید خود را از محیط روستا و زمین‌های زیر‌کشت آن بالاتر ببرد، خود را در محیطی بسته احساس می‌کند که چشمش آنچه را می‌بیند کوه است و کوهسار آب و هوای این منطقه، آب و هوای معتدل کوهستانی می‌باشد. مرداد و شهریور گرمترین ماه‌های سال و دی و بهمن کم آفتاب‌ترین ماه‌های سال می‌باشد. کشاورزی بستگی زیاد به میزان باران سالیانه خصوصاً باران‌های بهاری دارد زیرا قسمت عمده محصول این منطقه به‌صورت دیم کشت می‌شود و باران‌های متوالی بهاری، شرط اصلی بازدهی محصولات دیمی می‌باشد میزان بارندگی سالیانه 16 میلی‌متر است دور تا دور روستا را قنات‌های کوچکی زینت داده است که به «چشمه‌زار» و «کلاته»‌مشهور است در این چشمه‌زارها درختانی دیده ‌می‌شود که زیبایی آنجا را دو چندان می‌کند و رهگذران در سایه‌های دلپذیر آن اندکی استراحت کرده، و به عمر و عزت صاحبان آن دعا می‌کنند.


<      1   2   3      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
Susa Web Tools
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
ساعت دیواری پانا